לפני שלוש שנים אביבית מליק (46), נשואה ואמא לשלושה ילדים (19,16,10) ממודיעין החליטה לצאת לעצמאות ולפתוח משרד לעריכת דין מהבית. המעבר לעצמאות היה לאחר 18 שנים שבהן עבדה במשרד אחר מתל אביב. "הרגשתי שמיציתי את הפורמט של עבודה כשכירה ואת הנסיעות לתל אביב, שהן קשות בפני עצמן", מספרת עו"ד מליק. "לפני שפרשתי עדיין לא הייתי סגורה על זה שאני הולכת להיות עצמאית, אבל זה התגלגל והחלטתי שאני רוצה להיות עצמאית ולעשות את הדברים בדרך שלי ועם השקפת העולם שלי, והאהבה שלי לתחום ולאנשים. כשעזבתי את המשרד לא היתה לי תכנית מסודרת. הייתי בהפסקה של כחצי שנה, ורק אחרי זה החלטתי שאני הולכת להיות עצמאית. התחלתי לבנות את עצמי כאן, במודיעין, כיוון שעבדתי כל השנים האלה באזור תל אביב. בהדרגה צמצמתי את עצמי לתחומים שאני אוהבת ורוצה לקדם כעצמאית".
מהם התחומים שאת עוסקת בהם בעריכת דין?
"יש לי ניסיון בתחומים רבים במשפט האזרחי, אבל כעצמאית אני מתמקדת במספר תחומים: במקרקעין, בדיני עבודה, צוואות וירושות ולאחרונה הוכשרתי בעריכת ייפוי כוח מתמשך, אני נוטריון וגם מייצגת בבתי משפט".
איך משיגים את הלקוח הראשון?
"האמת שזה לא קל. ראשית צריך למקם את עצמך ברשת, כולל באינטרנט וברשת החברתית. בניתי אתר אינטרנט שעיצבתי בעצמי, פתחתי דף עסקי בפייסבוק ועשיתי קידום ממומן בגוגל, כדאי שיראו יותר את האתר שלי. עכשיו גם אפשר למצוא אותו בחיפושים אורגניים, שזה הישג עצום מבחינתי. חברים ממודיעין המליצו עלי, ובהדרגה אנשים התחילו להגיע מפה לאוזן. שזה הכי כיף, שלקוח מגיע בעקבות המלצה של לקוח אחר".
מליק מוסיפה ומתארת כי "בהתחלה נורא פחדתי לפתוח עוסק מורשה, להתנהל מול הרשויות, מול מס הכנסה, מע"מ. זה משהו שהיה לי נעלם מאוד גדול, ולקח לי הרבה זמן עד שהצלחתי להתגבר על המשוכה הזאת ולהבין שרואת החשבון שלי היא הגב שלי מול הרשויות האלה".
איך מנהלים עסק ובית מאותו המקום?
"בהתחלה זה טיפה קשה כי צריך לסגל מסגרת שעות, ולהתנתק מכל הפיתויים שיש בבית. בתור עצמאית, אני לא בוחרת מתי מתקשרים אלי, ומתי נכנסת עבודה אז צריך לג'נגל בין הטיפות. כשאתה עצמאי זאת עבודה מסביב לשעון שלא נגמרת".
מהם היתרונות בעבודה מהבית?
"להיות אדון לעצמך מבחינת השעות, זה מאוד גמיש. אני יכולה לצאת באמצע היום לצאת ולחזור כי אין לי משרד שאני סוגרת. אני קרובה לילדים, במידה והם צריכים משהו".
מהם החסרונות?
"היתרונות של להיות עצמאית הם גם החסרונות, לפעמים זה מסיט מהעבודה".
האם יש קושי בניהול עסק במודיעין?
"לא, להיפך אני מרגישה שלכל עסק מתחרה במודיעין יש את המקום שלו ויש עבודה לכולם. לקהילת עורכי הדין במודיעין יש קבוצת וואטסאפ, שבה אנחנו מתייעצים אחד עם השני, או אם מישהו צריך גיבוי, וזה נותן הרגשה של ערבות הדדית. זה משהו שהוא לא מובן מאליו. ככה פוגשים קולגות שמשתפים איתן פעולה וזה עוזר, בפרט כשמנהלים עסק לבד, ואין עם מי להתייעץ".
Notice: הפונקציה wp_get_loading_optimization_attributes נקרא בצורה לא תקינה. An image should not be lazy-loaded and marked as high priority at the same time. למידע נוסף כנסו לניפוי תקלות בוורדפרס. (הודעה זו נוספה בגרסה 6.3.0.) in /home/kolhairmodiin/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078
איך צברת ידע על ניהול עסק?
"לבד באופן עצמאי, מקריאה באינטרנט, והתייעצות עם רואת החשבון, שמלווה אותי והסבירה לי בתחילת הדרך, איך לנהל עסק. מעבר לזה אני משתדלת ללכת להכשרות וימי עיון, ולקבל עוד מידע על שיווק, פרסום שאלו דברים שכל בעל עסק צריך כי בעצם, בעל עסק עושה הכל: שיווק, פרסום, מנהל חשבונות".
האם כעצמאית ההכנסה שלך עלתה?
"ההכנסה עלתה, אבל מבחינת רווח, אני חושבת שעכשיו אני מגיעה למה שזה היה לפני שעזבתי כשהייתי שכירה".
מהן השאיפות המקצועיות שלך?
"שהרבה מתושבי מודיעין יכירו אותי, ובהמשך לפיתוח משרד משלי".
יש לך טיפים לעצמאיות ועצמאיים בתחילת הדרך?
"לעשות עבודת מחקר לפני פתיחת העסק. להתייעץ עם נשים שכבר היו שם, ועשו את זה קודם. כל עסק בהקמה, כמה שלא תייעצי למישהי שרוצה להתחיל עסק, גם אם היא תשמע את כל העצות שבעולם, היא תהיה חייבת לעשות את הטעויות שלה, ללמוד מהם ורק ככה אפשר לגדול ולצמוח".
סיון
כתבה מעניינת, בטוחה שתצליחי