מי לא רוצה להגיע מהר לעבודה או לבית הספר, ועל הדרך לצמצם את הזיהום הסביבתי? תחבורה ציבורית יעילה ונוחה יכולה להיות יתרון משמעותי שמניע את ליבה של העיר, אך במודיעין, כך עולה מביקורת חוזרת ונשנית של התושבים, בולט בעיקר היעדרה של מערכת תחבורה שכזו. גדעון בכר, מראשי תנועת "תושבים משפיעים במודיעין" אומר ל"כל העיר מודיעין" כי " קווי התחבורה בעיר לא יעילים, ארוכים, איטיים והשימוש בהם נמוך". ויש לו גם כמה רעיונות לגבי איך אפשר להפוך את הקווים ליעילים, נוחים וידידותיים יותר לסביבה.
כדי להבין איך לשפר את התחבורה הציבורית בעיר, בכר מסביר קודם כל מה דרוש כדי לקיים תחבורה ציבורית יעילה. "כדי שהתחבורה הציבורית תהיה יעילה היא צריכה להיות כדאית מבחינה כלכלית, זמינה, אמינה ויעילה לתושבים". לדבריו, תחבורה ציבורית יעילה תלויה גם בתהליך תכנון קפדני ומקדים, ובדיוק עכשיו מגיעה הזדמנות שכזו לקראת תוכנית הפיתוח העתידית של העיר.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין
"כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם
"זה מתחיל בתכנון הפיזי של העיר. עכשיו מדברים על תוכנית מתאר חדשה. הבנייה של העיר צריכה להיות כזאת שנותנת עדיפות להליכה, תחבורה ציבורית ורכיבה על אופניים", מפרט בכר. "מה שצריך לעשות הוא ליצור רציפות של העיר ופחות שכונות לוויין. צריך להיות רצף עירוני אחד עם בנייה רווייה, מהסיבה הפשוטה שככל שיהיו יותר אנשים במקום אחד, יותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית, הקווים יהפכו לכלכליים יותר, כמותם תגדל וכך גם יעילותם".
איך ניתן לשפר את התחבורה הציבורית במודיעין?
"צריך לוודא שיש יותר אוטובוסים ויותר קווים, ושהתחבורה הציבורית היא תחבורה אמינה. אני יכול להגיד שהתחבורה הציבורית הבין עירונית היא לא אמינה במובן הזה שקווי האוטובוסים מדלגים על תחנות, אין הקפדה על לוחות הזמנים ואילו מסוג הדברים שמביאים את הציבור להשתמש ברכב פרטי. צריכה להיות הקפדה גם על אמינות ודייקנות בלוחות הזמנים של האוטובוסים, שלא קיימת מספיק כיום".
כמו כן, מדגיש בכר את חשיבות הסנכרון בין כל כלי התחבורה הציבוריים. "חשוב שהעירייה תדאג לכך שיהיה סנכרון בין תנועת הרכבות לבין האוטובוסים. מעבר לכך צריך לעודד הגעה לרכבת באמצעות תחבורה ציבורית, הליכה ברגל ואופניים כל זאת כדי למנוע פקקים".
גם יוסי סעידוב, מייסד "15 דקות" – ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, אומר כי "היעדר תחבורה ציבורית טובה פוגע בכולנו: נוסעי האוטובוסים שמקבלים שירות גרוע ונהגי הרכב הפרטי שמבזבזים זמן וכסף יקרים. על משרד התחבורה להשקיע בנוסעי האוטובוסים, המהווים כ-90 אחוזים מנוסעי התחבורה הציבורית. יש לקדם הקצאת נת"צים רציפים בכניסות ובמרכזי הערים ולקדם קווים ישירים לאזורי תעסוקה".
בכר מרחיב ואומר כי "צריכה להיות רשת עם חיבוריות גבוהה ברחבי העיר. לדוגמה, שבילי אופניים שלא נפסקים באמצע, או שיש תמרור באמצע המסלול. בגלל הליקויים שהזכרתי קודם לכן של העדר חיבוריות, לשכונות לוויין יש קווי תחבורה לא יעילים ארוכים ואיטיים שהשימוש בהם נמוך". כמו כן, כדי לשמור ולהמעיט בזיהום האוויר, בכר ממליץ כי "צריך להעביר את כל האוטובוסים להיות מונעים בחשמל, מה שיפחית את זיהום הרעש והאוויר ויתרום לבריאות התושבים ברחבי העיר".
רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין?
הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון
תגובות