לפי דוח דירוג היישובים על פי שירותי תחבורה ציבורית שפורסם השבוע על ידי 15 דקות – ארגון לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, עולה כי מודיעין מכבים רעות ממוקמת בדירוג במקום ה-69, מתוך 126 יישובים ברחבי הארץ. מדובר בדירוג הנמוך מהממוצע הארצי – מודיעין מוצבת אחרי הערים נהריה, נתניה ורחובות. לפי הדוח שירות התחבורה הציבורית במודיעין עלית הינו מהטובים בארץ – העיר החרדית השכנה בצמרת רשימת הערים, שבהן מופעלת תחבורה ציבורית איכותית.
לפי הדוח עשר הערים עם זמינות התחבורה הציבורית הגבוהה ביותר הן: בית"ר עלית, נצרת עלית, טבריה, נשר, עפולה, מודיעין עלית, חיפה, ראש העין, תל אביב ואופקים. בכל הערים האלו מתגוררים מעל 20 אלף תושבים. בתחתית הרשימה 'מככבים' בין השאר: קלנסוואה, טייבה, באקה אל גרבייה, אום אל פאחם, נס ציונה, כפר קאסם וקריית מלאכי. מהדוח עולה כי ירושלים ירדה מהמקום ה-12 למקום ה-15. חיפה, תל אביב, בית שמש, טבריה, עפולה ואופקים נמצאים לפני ירושלים. מעלה אדומים וקרית אתא נמצאים מייד אחריה.
מייסד "15 דקות" יוסי סעידוב מציין כי "הפערים המשמעותיים בין שתי ערים סמוכות מלמדים על היעדר המדיניות של משרד התחבורה בכל הקשור לשירותי תחבורה ציבורית. הציבור החרדי פועל סביב נושא התחבורה הציבורית ללא הפסקה, חברי הכנסת שלו יוזמים דיונים ושאילתות בנושאים אלו ומפגינים נוכחות גבוהה יחד עם ראשי הערים וחברי המועצה. צריך לזכור שהפערים בתחבורה הציבורית משפיעים ישירות על יוקר המחייה, מחירי הדיור והנגישות לתעסוקה. ככל שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר, כך גדלה הנגישות לתעסוקה, גדלות אפשרויות הדיור, ופוחת הצורך באחזקת רכב באלפי שקלים בחודש".
עוד מוסיף סעידוב: "הממצאים שלנו מעידים על פערים גדולים מדי בין הרשויות, ולמעשה חושפים כי מקומות בהם ראשי הערים פועלים בנחישות למען נוסעי התחבורה הציבורית הם מביאים להישגים מרשימים, בעוד שבמקומות בהם ראשי הערים מזניחים את התחום – חלה הדרדרות. צריך לזכור שהפערים בתחבורה הציבורית משפיעים ישירות על יוקר המחיה, מחירי הדיור והנגישות לתעסוקה. ככל שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר, כך גדלה הנגישות לתעסוקה, גדלות אפשרויות הדיור, ופוחת הצורך באחזקת רכב באלפי שקלים בחודש".
הדוח השנתי משווה את מידת הזמינות של התחבורה הציבורית בישובים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה. ממצאי הדוח מגלים פערים עצומים בין יישובים שונים בישראל. באופן מפתיע, בין הישובים שנמצאים בתחתית הרשימה ניתן למצוא ערים מרכזיות בישראל כמו לדוגמא: הוד השרון, גבעתיים, רעננה, כפר-סבא, הרצליה ונתניה. לעומת 2016 ניתן לראות שההשקעה בתוספות שירות בפריפריה ובישובים ערביים נמצאת במגמת עלייה אך הם עדיין במקום נמוך ברמת הזמינות לשירות התחבורה הציבורית. לפי הדוח מרבית היישובים בתחתית הדירוג הם יישובים ערביים ויישובי פריפריה, זאת למרות שתושבי יישובים אלו זקוקים במיוחד לתחבורה ציבורית זמינה ותדירה כדי לאפשר הזדמנויות תעסוקה וכדי להוזיל את עלויות המחיה ואת עלויות אחזקת רכב. התוצאה היא שהתושבים מוגבלים ביכולתם להתנייד לתעסוקה ולקבלת שירותים, ובכך מונצח הפער גם בתחבורה הציבורית בין אלו שידם משגת להתנייד ברכב פרטי ולבין אלו שידם אינה משגת.
קישור לדוח המלא – https://goo.gl/sypKx1
תגובות